Volg ons:
Ergotherapiepraktijk domi

Het Asitt protocol

Op het moment dat de samenwerking tussen waarnemen en bewegen verstoord raakt krijgen de hersenen het moeilijk en ziet u snel de gevolgen in het dagelijks leven. We spreken dan van een sensorisch conflict of verstoorde prikkelverwerking.

Veelgenoemde klachten zijn:

–   Duizeligheid;
–   Last van licht;
–   Aanraking voelt als vervelend of pijn;
–   Slechte concentratie of niet meer kunnen multitasken;
–   Niet meer tegen stress, drukte en deadlines kunnen;
–   Een gevoel van onbalans hebben, een mistig gevoel in je hoofd hebben.

Deze samenwerking kan verstoord raken door een incident, een trauma of op een meer geleidelijke manier. Denk aan een val, iets op uw hoofd krijgen, een aanrijding of een langdurige periode van lichamelijke en/of mentale overbelasting. Bij een diagnose als whiplash (WAD) of niet-aangeboren hersenletsel (NAH), maar ook bij aandoeningen als hypermobiliteit, Multiple Sclerose of polyneuropathie kunnen verstoorde prikkelverwerking veroorzaken.

Een ergotherapeut kan u helpen m.b.v. het Asitt protocol. Asitt is een therapeutisch protocol dat is ontworpen om volwassenen te helpen omgaan met problemen in de sensorische informatieverwerking. Het Asitt-protocol richt zich op het leren managen van prikkels, in plaats van ze te verminderen of vermijden.