Veel kinderen hebben problemen met schrijven. Een ergotherapeut kan uw kind helpen door te bekijken wat de oorzaak is van de schrijfproblemen, gericht te oefenen en advies te geven.

Eerst wordt bekeken wat het probleem is:

  • Is het handschrift slordig/onduidelijk?
  • Is het tempo te laag?
  • Is er sprake van schrijfkramp/pijn tijdens/na het schrijven?

Ook wordt er gekeken naar de oorzaak:

  • Is er een motorisch probleem? Hoe gaat de uitvoering van fijnmotorische taken?
  • Hoe is de visueel-ruimtelijke waarneming? Kan het kind de letters herkennen en plannen hoe het de beweging moet maken?
  • Zijn er cognitieve problemen? Hoe is het begrip, de aandacht, de motivatie? Weet het kind hoe de letters eruit zien en hoe ze klinken?
  • De SOS-2-NL (Systematische Opsporing van Schrijfproblemen) kan worden afgenomen om de kwaliteit en snelheid van het schrift te meten.

Als er sprake is van een schrijfprobleem zal er een individueel behandelplan worden opgesteld:

  • Verslag voor ouders en leerkracht met de doelen van de schrijftraining.
  • Advies m.b.t. schrijfhouding, schrijfmateriaal e.d.
  • Training van het schrijven en indien nodig van de schrijfvoorwaarden.

Voorbeeld:

Joey heeft veel moeite met schrijven. Hij schrijft onduidelijk en kan het tempo van de klas niet bijhouden. Bij de ergotherapie wordt een test afgenomen om te bekijken of het tempo en de kwaliteit van het handschrift inderdaad onvoldoende zijn. Ook wordt gekeken hoe hij schrijft: zithouding, pengreep, schrijfdruk. Jeffrey drukt hard op zijn potlood, omdat hij zijn pols en onderarm in de verkeerde stand houdt. Ook heeft hij een verkrampte pengreep. Door te leren hoe hij zijn onderarm en pols in de juiste positie houdt wordt de pengreep soepeler en kan hij sneller en netter schrijven. Ook heeft hij geen last meer van schrijfkramp. Hij kan het tempo bij het dictee in de klas nu ook weer bijhouden.