Kinderergotherapie is gericht op het verbeteren van het zelfstandig handelen van kinderen op school, thuis en in hun vrije tijd.

Kinderen merken soms zelf dat ze iets minder goed kunnen dan een klasgenootje. Ook ouders en/of leerkrachten kunnen belemmeringen in het dagelijkse leven van een kind opmerken. Voor een kind zijn bijv. (voor)schoolse vaardigheden, spel, fijne motoriek, zelfredzaamheid, concentratie en sociale vaardigheden belangrijk om goed te kunnen functioneren en om een stevige basis voor de toekomst te leggen.

Er is niet altijd een duidelijke reden voor de problemen in de ontwikkeling of het functioneren. Veel kinderen hebben een lichte achterstand zonder bekende oorzaak. Deze achterstand kan gevolgen hebben voor hun zelfstandigheid en zelfvertrouwen.

Soms is er wel een duidelijke oorzaak van de problemen in het dagelijks leven, bijv. een lichamelijke of verstandelijke beperking, gedragsstoornis, problemen in de sensorische informatieverwerking, DCD, ASS/autisme, AD(H)D en verstandelijke beperking.

De ergotherapeut bekijkt waar het kind vastloopt door gesprekken met kind, ouders en/of leerkracht en door het kind te observeren in de therapieruimte, op school en/of thuis. Doel van de ergotherapie is het verbeteren van de zelfstandigheid d.m.v. behandeling en/of advies aan kind, ouders, school en/of peuterspeelzaal.

De manier waarop de ergotherapiebehandeling plaatsvindt is afhankelijk van de hulpvraag. De hulpvraag kan gericht zijn op advies of kan in een van onze praktijken behandeld worden. Ook kunnen wij u begeleiden en adviseren bij het aanvragen van diverse hulpmiddelen. U kunt bijvoorbeeld denken aan aangepast meubilair, een aangepaste stoel of een mobiliteitsvoorziening.

Twijfelt u of ergotherapie de passende therapie is voor uw kind? Neem vrijblijvend contact met ons op, wij helpen u graag verder.

We werken nauw samen met o.a. Unik, PSW en andere eerstelijns praktijken.

Zo helpen wij samen uw kind vooruit!

De behandeling/begeleiding van kinderen kan gericht zijn op de volgende functies:

Schrijven

De voorbereidingen van het schrijven beginnen al op kleuterleeftijd door te kleuren, tekenen en voorbereidende schrijfoefeningen te doen. Daarna gaan kinderen losse letters, woorden en uiteindelijk zinnen schrijven. Uiteindelijk gebruiken kinderen het schrijven om een tekst over te schrijven of een dictee of opstel te schrijven.

Hoe herken ik mogelijke schrijfproblemen bij mijn kind?

  • Het kind heeft moeite met het maken van de schrijfletters
  • Het kind vindt het lastig om de juiste schrijfhouding aan te nemen
  • Het kind heeft moeite met het vloeiend schrijven
  • Het kind ervaart schrijven als pijnlijk of kost veel energie
  • Het kind vindt het lastig om op de lijn te schrijven en tegen de lijnen aan te botsen
  • Het kind heeft een onleesbaar handschrift
  • Het kind krijgt de pengreep niet onder de knie

Meer informatie over schrijven(klik hier).

Concentratie

“Concentreren is ergens je aandacht op richten. Als een kind een goede concentratie heeft, dan kan hij zich langdurig en intensief op een taak richten of naar de leerkracht luisteren.” (www.wij-leren.nl)

Hoe herken ik mogelijke concentratieproblemen bij mijn kind?

  • Het kind heeft moeite met het behouden van het overzicht
  • Het kind mist vaak belangrijke informatie bij een uitleg
  • Het kind is snel afgeleid door alles en iedereen om hem/haar heen
  • Het kind heeft moeite om een taakje af te ronden
  • Het kind vindt het lastig om aan een taakje te beginnen
  • Het kind kan niet stil blijven zitten

Fijne motoriek

Motoriek is het vermogen om te bewegen. De fijne motoriek omvat de kleine bewegingen. Hiervoor gebruik je de handen en de vingers om voorwerpen te grijpen en te manipuleren.

Hoe herken ik mogelijke problemen in de fijne motoriek bij mijn kind?

  • Het kind heeft moeite met het rijgen van kralen
  • Het kind vindt knippen over de lijn erg lastig
  • Het kind vindt binnen de lijnen kleuren moeilijk
  • Het kind vindt het lastig om een voorbeeldje na te vouwen
  • Het kind kan zijn of haar naam nog niet zelfstandig schrijven
  • Het kind vindt het lastig om een herkenbaar poppetje te tekenen
  • Het kind vermijdt knutselactiviteiten, omdat hij/zij vindt dat hij/zij het niet kan

Meer informatie over fijne motoriek(klik hier).

Schoolse vaardigheden

Schoolse vaardigheden bestaan voor kleuters uit tekenen, kleuren, knippen, werkjes maken, maar ook luisteren naar de leerkracht, stilzitten in de kring en spelen met andere kinderen. Vanaf groep 3 gaan kinderen (meer) lezen, schrijven en rekenen. Ook het luisteren naar de leerkracht, stilzitten, samenwerken in een groepje, zich concentreren, plannen en organiseren zijn belangrijk om goed te kunnen functioneren op school.

Hoe herken ik mogelijke problemen in de schoolse vaardigheden bij mijn kind?

  • Het kind vindt het lastig om tempo te houden
  • Het kind is snel afgeleid bij het zelfstandig werken in de groep
  • Het kind raakt spullen snel kwijt of kan spullen moeizaam terugvinden
  • Het kind komt zelf niet tot handelen
  • Het kind lijkt extra uitleg of instructie nodig te hebben om een taakje te kunnen maken
  • Het kind vindt stil zitten moeilijk.

Dagelijkse activiteiten

Dagelijkse activiteiten zijn alle activiteiten die je op een dag doet. Voor kinderen zijn dit aan- en uitkleden, toiletgang, hantering van bestek, boterham smeren, enz. Door problemen in de motoriek en/of planning kunnen kinderen problemen ervaren bij de uitvoering van dagelijkse activiteiten, wat hun zelfstandigheid beperkt.

Hoe herken ik mogelijke problemen in de dagelijkse handelingen bij mijn kind?

  • Het kind kan zijn/haar veters niet zelfstandig strikken
  • Het kind kan knoopjes niet zelfstandig openen/sluiten
  • Het kind krijgt zijn/haar kleren niet zelfstandig aan/uit
  • Het kind krijgt de rits van de jas niet zelfstandig open
  • Het kind kan niet zelfstandig met bestek eten
  • Het kind kan niet zelfstandig naar het toilet gaan

Sensorische informatieverwerking

“Sensorische informatieverwerking is het proces van het opnemen, selecteren en verwerken van sensorische informatie in de hersenen om hierop aangepast te kunnen reageren.”

Hoe herken ik mogelijke problemen in de sensorische informatieverwerking bij mijn kind?

  • Het kind is snel moe
  • Het kind neemt weinig/geen initiatief
  • Het kind maakt weinig gebruik van lichaamstaal en mimiek
  • Het kind heeft een lagere/hogere spierspanning
  • Het kind laat druk gedrag of gedragsproblemen zien
  • Het kind heeft ontwikkelingsproblemen
  • Het kind heeft leerproblemen
  • Het kind is snel afgeleid
  • Het kind luistert niet omdat hij/zij met eigen activiteiten bezig is
  • Het kind is huilerig
  • Het kind heeft eetproblemen
  • Het kind heeft vaak ruzie of vecht snel
  • Het kind trekt zich vaak terug
  • Het kind wil vaak niet meedoen
  • Het kind is bazig naar andere kinderen
  • Het kind is een buitenstaander
  • Het kind lijkt last te hebben van prikkels, bijv. van geluiden, niet aangeraakt willen worden.
  • Het kind zoekt veel prikkels op, bijv. door te wiebelen en/of te friemelen

Meer informatie over sensorische informatieverwerking(klik hier).